Els Docklands reviuen la febre del totxo d'antany

Els Docklands reviuen la febre del totxo d'antany Febre constructora als Docklands, Dublin 1 / Foto: Liffey

Durant l'època de bonança coneguda com a Celtic Tiger la ciutat de Dublin va voler recuperar els molls situats a la part final del Liffey, començant per l'IFSC i amb la intenció d'arribar fins a The Point Depot, una antiga terminal ferroviària situada al costat del port i que a partir de la segona meitat dels vuitanta va esdevenir una sala de concerts, ara anomenada 3 Arena (3 és una operadora de mòbil), que va arribar a ser escenari d'Eurovisió quan Irlanda era una de les potències del certamen.

Entre un punt i l'altre hi havia una gran quantitat de terreny erm des que l'activitat comercial de transport marítim va abandonar el riu Liffey i va concentrar-se a la zona del port, que era més adient per als vaixells de gran tonatge que havien substituït les barcasses que remuntaven fàcilment el riu, atès que no passaven per sota dels ponts. La febre constructora anava d'oest (IFSC) a est (The Point) però l'esclat de la bombolla a principi del 2008 la va aturar en sec.

Així doncs, les grues van desaparèixer del paisatge i només van romandre durant un cert temps al voltant de l'esquelet de l'edifici que hauria d'haver estat el quarter general de l'Anglo Irish Bank, la primera entitat financera d'una llarga llista de bancs que van passar a mans estatals a fi d'evitar-ne la fallida; l'estructura pelada de formigó fred i gris va esdevenir una icona de la debacle, la il·lustració perfecta de la fi del Tigre Celta.

De tota manera, uns anys més tard el Banc Central va comprar l'esquelet i ara hi té la seva nova seu amb tot tipus de modernitats; de fet, es podria dir que ara aquest edifici de disseny futurista il·lustra la recuperació econòmica que viu Irlanda, essent l'economia de la Unió Europea que més creix, i això es nota als Docklands.

En aquest sentit, a la riba nord del Liffey hi ha una activitat frenètica, actual i futura, i d'aquí a uns anys, amb tots els projectes immobiliaris que hi ha previstos, tant d'habitatges com de comerços i oficines, s'acabarà d'assolir l'objectiu de fer un continu urbà des de l'IFSC fins a The Point Depot.

També suposarà un augment molt important dels usuaris del Luas, que dóna servei a la zona, i és que aquesta línia de tramvia va ser dissenyada preveient aquest continu urbà però que arran de la crisi, quan va entrar en servei el desembre del 2009 va patir de valent la reducció d'activitat econòmica a la zona, amb la majoria de combois anant buits i essent vista com una infraestructura gairebé inútil, sobretot el tram més proper a The Point.

Torna a dalt