Augment de trajectes fets pels qui tenen un passi gratuït

Augment de trajectes fets pels qui tenen un passi gratuït Un vehicle del servei Local Link / Foto: Local Link

D’ençà de l’any 1967, tots els ciutadans de la República més grans de 65 anys -i alguns menors de 66 anys però que acompanyin algú que ho necessiti- poden viatjar en qualsevol mitjà de transport públic i operadors privats concertats sense pagar. La mesura la va implementar el controvertit Charles Haughey quan era ministre d’Economia, un dels molts càrrecs que va tenir el polític del Fianna Fáil, que va acabar sent Taoiseach durant tres períodes diferents.

Evidentment, qualsevol cosa que sigui gratuïta sol patir un abús, o excés d’ús, per part dels beneficiaris i això és el que sembla que passa amb el transport de franc per als jubilats irlandesos. En aquest sentit, segons la National Transport Authority (NTA), l’any 2018 es van fer 30,4 milions de trajectes utilitzant el passi gratuït, una xifra que representa un augment de 4,2 milions respecte a l’any anterior, o un 16%.

Un dels mitjans de transport amb un percentatge més alt d’ús per part dels jubilats és el Local Link (foto), un servei de bus que opera en zones rurals, un fet que il·lustra perfectament l’envelliment -i la despoblació- de la Irlanda menys urbana. El 2018, aquest servei rural va tenir uns 2,2 milions de passatgers i ara fa uns mesos va ser notícia quan va ampliar rutes i horaris a fi de dur gent als pubs, que malden per no abaixar la persiana.

Per la seva banda, algunes de les companyies de transport públic s’han queixat que la subvenció que reben de l’Estat no ha variat d’ençà del 2009 tot i l’augment d’usuaris que viatgen de franc, que fan créixer els costos operatius, i els agradaria que el finançament de la iniciativa anés en funció dels costos incorreguts.

Amb tot, el departament de Benestar Social, que és qui s’encarrega d’emetre i de gestionar aquests passis, ha afirmat que, enguany, la partida pressupostària destinada al programa Free Travel Pass arriba als noranta-cinc milions d’euros, cinc més que l’any passat i quinze més que el 2017.

La part més grossa del pastís se l’endú el group CIÉ, que engloba Dublin Bus, Iarnród Éireann i Dublin Bus, amb seixanta-nou milions; Transdev, l’operador del Luas, en va rebre gairebé quatre. L’import assignat a cada operador varia anualment en funció del nombre d’usuaris, la millora del servei amb relació a freqüència i horari o l’hora en què els usuaris fan servir el passi -l’hora punta es paga millor-.

Font: The Irish Times

Escriu un comentari

Assegura't que emplenes tota la informació requerida, marcada amb asterisc (*).

Torna a dalt