De casa s’haurà de sortir amb la bateria carregada

De casa s’haurà de sortir amb la bateria carregada Cotxes elèctrics recarregant la bateria / Foto: Liffey

D’ençà del 2010, la companyia elèctrica estatal ESB ha anat instal·lant punts de recàrrega per a vehicles elèctrics arreu del territori -actualment n’hi ha uns mil cent- i a fi d’incentivar la compra d’aquesta classe de cotxe, no ha cobrat res als qui els han fet servir. Tanmateix, això canviarà a partir del 18 de novembre quan s’apliqui el nou sistema tarifari per als punts de recàrrega ràpida, que són de 50 kilowatts.

En aquest sentit, ESB oferirà dues opcions: una, destinada als usuaris que facin més quilòmetres, costarà cinc euros mensuals i 29 cèntims per quilowatt hora*; l’altra, anomenada pay as you go, per als usuaris més ocasionals, no tindrà quota mensual però, per contra, cobrarà el quilowatt més car, més concretament a 33 cèntims. Segons una enquesta de l’elèctrica, un 80% dels que la van respondre van assegurar que agafarien la segona opció, és a dir, la que no té quota mensual.

Així doncs, si es fa la comparació de cost entre carrer i casa, qui carregui la bateria al carrer pagarà tres vegades més que no pas fent-ho a casa amb una tarifa domèstica nocturna, que és més barata, uns 10 cèntims per kilowatt hora. De tota manera, encara hi haurà la possibilitat de carregar la bateria de franc si es fan servir els punts de recàrrega de 22 kilowatts, que són més lents.

I a principi de l’any vinent, ESB començarà a instal·lar punts de recàrrega d’alta potència, de 150 quilowatts hora, que permet carregar en només sis minuts energia suficient per a fer 100 quilòmetres. Per ara, se’n preveuen uns cinquanta, que s’instal·laran a les vies més importants de la xarxa viària.

Pel que fa a la venda de vehicles elèctrics i híbrids, enguany ja suposen un 11,8% del total de cotxes venuts i hi ha una clara tendència a l’alça amb un fort augment respecte al mateix període de l’any passat. Actualment, a la xarxa viària irlandesa hi circulen uns 12.000 vehicles elèctrics, un percentatge que representa un augment del 55% durant els darrers deu mesos, i segons una enquesta feta per l’associació d’automobilistes AA, un de cada deu conductor té previst de passar-se a l’elèctric quan es canviï el cotxe.

Font: RTÉ

* Un quilowatt hora (kWh) seria l'energia que consumiria un aparell amb una potència d'un quilowatt (1.000 watts) durant una hora (1 quilowatt × 1 hora).

Escriu un comentari

Assegura't que emplenes tota la informació requerida, marcada amb asterisc (*).

Torna a dalt