Un IVA més baix empeny els consumidors cap al Nord
Històricament, els habitants dels comtats a tocar de la frontera entre la República i el Nord han anat a comprar a una banda o a l’altra dependent de diversos factors, com la taxa de canvi entre la lliura esterlina i l’euro, o anteriorment la lliura irlandesa, coneguda com a punt -que és la transliteració al gaèlic de l’anglès pound-, així com de la càrrega impositiva, principalment de l’IVA. I com en moltes situacions en què es va girant la truita al llarg del temps, la direcció empresa pels compradors en aquesta zona fronterera també ha variat.
En aquest sentit, sembla que ara la direcció és del sud cap al nord, és a dir, que els consumidors residents a la República van a comprar al Nord, fet que s’explica pel diferencial de l’IVA, que és un 3% més baix al Regne Unit i això fa que, per a alguns productes, com els que tenen una data de caducitat més llunyana o els de preu més alt, surti a compte agafar el cotxe de tant en tant i enfilar cap al Nord. O en cas que hom visqui al costat de la frontera, creuar-la fins i tot fer la compra diària i estalviar-se uns calerons, sobretot ara, que amb l’espiral a l’alça dels preus, per a molts, cada cèntim compta.
Segons han explicat diversos compradors transfronterers a l’emissora de ràdio Newstalk, hi ha una diferència ben palpable de preus en alguns productes que pot arribar fins al 20%, com el cafè, i això fa que gent del Sud pugi als supermercats més propers a la frontera a carregar el cotxe fins dalt, fet corroborat per Cathal Austin, director general del Quay Shopping Centre de Newry (comtats d’Armagh i de Down), una ciutat situada a cinc quilòmetres de la frontera i fàcilment accessible, atès que hi passa l’autopista Dublin – Belfast.
I òbviament, si hom compra en un lloc, això vol dir que deixa de fer-ho en un altre, essent ciutats com Dundalk les que més perceben l’èxode de consumidors. Per contra, sembla que la diferència del 3% en l’IVA ajudarà el comerç fronterer del Nord, que ja comença a recuperar-se de la crisi generada per la Covid, quan les restriccions dificultaven la mobilitat i la por a contagiar-se feia que molta gent preferís de no desplaçar-se.
Font: Newstalk