La Guinness sucumbeix a la inflació i s’apuja 12 cèntims
De l’espiral a l’alça dels costos no se’n salva ningú i la darrera víctima ha estat la Guinness, la casa mare de la qual, el grup Diageo, ha anunciat un augment de preu per pinta de dotze cèntims, sense incloure l’IVA. La mala nova ha arribat unes setmanes després que el grup Heineken fos el primer a fer el pas, fet que li va costar moltes crítiques i fins i tot el boicot de més d’un pub, que va anunciar a bombo i platerets que els sortidors de Heineken serien reemplaçats pels de cerveses artesanes irlandeses, fent que Heineken endarrerís unes setmanes l’aplicació de les noves tarifes.
En un comunicat, Diageo ha explicat que, com molts altres negocis a Irlanda, l’empresa cervesera s’ha d’enfrontar a un augment desmesurat del cost de les matèries primeres i si bé fins ara han pogut absorbir aquest increment, malauradament ja no els resta més marge de maniobra i s’han vist obligats a apujar el preu, que serà vigent a partir del primer de febrer vinent i que afectarà marques amb una forta presència a les barres, com Guinness, Carlsberg, Harp, Hop House 13, Rockshore i Smithwicks.
Evidentment, l’anunci no ha agradat gens al gremi dels pubs, que no para d’acumular desgràcies i problemes de fa tres anys, primer amb la pandèmia, que va obligar a mantenir-los amb la persiana abaixada durant llargs períodes de temps -llevat dels que tenien servei de cuina-, després amb l’augment dels costos, sobretot energètics, amb rebuts de la llum que obliguen els publicans a fer malabarismes a fi de tirar endavant, i ara l’augment de preu del seu producte estrella i principal reclam: la cervesa.
A més, hi ha l’agreujant que la notícia ha arribat durant el mes de gener, que és un dels més fluixos de l’any per al sector perquè molts regulars fan bondat després dels excessos de les festes de Nadal, en una pràctica coneguda com a Dry January (el Gener Sec). En aquest sentit, en declaracions a l’emissora de ràdio Newstalk, Paul Clancy, director general del Gremi de Pubs d’Irlanda (VFI), ha denunciat que durant els darrers anys el sector ha rebut clatellots de totes bandes i ha demanat a Diageo que es repensi la seva decisió.
Not the news we wanted to hear from Diageo today. VFI Chief Executive Paul Clancy had this to say ⬇️ pic.twitter.com/nsNgu5qE9Q
— VFI (@VFIpubs) January 10, 2023