El gegant Nike, contra una botiga de vambes dublinesa

El maig del 2022 la multinacional de roba esportiva Nike va enviar una carta a Swoosh Supplied, una botiga de vambes, roba i accessoris en règim de consignació* situada als números 6 i 7 d’Upper Abbey Street (Dublin 1), exigint que canviés de nom, més concretament, que no fes servir la paraula Swoosh, que és com s’anomena el logotip de Nike, dissenyat el 1971 i que és tan conegut que a la companyia ja no li cal posar el seu nom als productes que ven perquè només estampant el Swoosh, tothom sap que allò és d’aquesta marca.
En aquest sentit, en el document de Nike, que Swoosh té publicat al seu web, la companyia inclou un seguit d’exigències com deixar de fer servir el nom Swoosh en qualsevol manera o mitjà, és a dir, en publicitat, rètols a l’establiment, internet, xarxes socials o material de màrqueting. Fins i tot demana que els transfereixi el domini d’internet www.swoosh.ie -Nike té el www.swoosh.com- i compleixi amb les normes que regulen el domini .ie.
El document, datat el dinou de maig del 2022, acabava assegurant que, si bé tindrien dret a dur el cas a la justícia, preferirien de resoldre el litigi de manera amistosa, donant-los un termini de catorze dies, que vencia el dos de juny, per a satisfer totes les seves exigències. Òbviament, tenint en compte que ara Nike ha anunciat que durà el cas al jutjat, és evident que Brandon Buckley, el jove emprenedor de només setze anys que va obrir Swoosh Supplied ara fa un any, ha ignorat olímpicament les exigències de la multinacional.
De fet, el maig del 2022, la botiga d’Upper Abbey Street ja va emetre un comunicat on comparava aquesta història amb la de David contra Goliat, recollida al Llibre de Samuel, en què només fent ús d’una fona i d’una pedra, David, un pastor i arpista que més tard esdevindria rei d’Israel, va derrotar Goliat, un gegant filibusteu, que feia temps que esperava contrincant perquè ningú no volia enfrontar-s’hi.
En aquella ocasió, Buckley va recordar que l’avantatge de tenir molts recursos econòmics no garantien la victòria d’una multinacional, assegurant que Swoosh Supplied té una àmplia base de suport entre els amants de la roba esportiva, sobretot de les vambes, i que malgrat la seva curta vida, ja era un referent per a molts joves. A més, el comunicat assegurava que el seu model de negoci es feia des de la bona fe i sense crear confusió.
*Hom porta unes vambes a Swoosh Supplied, se li fan unes comprovacions (estat, origen, autenticitat, etc.), se li posen un preu, s’obre un compte per internet en què hom pot veure l’estatus i quan es venen, es fa una transferència o pagament en efectiu per un import d’entre un 10% i un 25% del preu.