La fiscalitat i l'anglès fan de Dublin capital de les xarxes
Ser un país anglòfon i tenir una legislació fiscal molt avantatjosa han fet que Irlanda, i més concretament Dublin, hagi estat triada per moltes multinacionals com el lloc ideal per a situar-hi la seu europea, sobretot les companyies de les noves tecnologies que, en bona part, s’han concentrat a les Docklands, els antics molls comercials de la ciutat, fet pel qual, a semblança de Silicon Valley, la zona es coneix com a Silicon Docks i on, de retruc, han obert un ampli ventall d’establiments fashion, ideals per als modernets que treballen en aquestes multinacionals.
Entre altres hi ha Airbnb, la plataforma que permet de publicar, descobrir i reservar diferents allotjaments, tot i que arran dels nombrosos apartaments turístics que s’anuncien a Dublin ha estat acusada de ser una de les causants del problema de les famílies sense llar.
Google, el cercador més popular, gairebé monopolístic, que ocupa uns quants edificis a Barrow Street i rodalia, fins al punt que hi ha qui ha batejat la zona com a Googleland, la Terra de Google; a més, continua creixent sense aturador, amb projectes com el de l’antiga farinera Boland. De tota manera, el model de treball híbrid sorgit amb la pandèmia podria frenar l’expansió constant de la companyia, malgrat que per als googlers, que és el nom que reben els seus empleats, no ha de ser gens fàcil de renunciar a billars, futbolins i sobretot a les diverses cantines de les quals gaudeixen els dies que treballen des de l’oficina.
Un altre gegant de les xarxes socials, el conglomerat Meta, que inclou marques tan conegudes com Facebook, Instagram o WhatsApp també és a les Docklands, fent un cara a cara literal amb la xarxa social emergent de TikTok, situada a l’edifici The Sorting Office, que darrerament ha estat focus d’atenció en matèria de seguretat i és que, segons alguns rumors, el govern de Pekín pot demanar l’accés a qualsevol vídeo que hom pugi a aquesta aplicació mòbil. Els xinesos continuen expandint les seves operacions a Dublin, amb previsió de tenir gairebé 3.000 treballadors, fins al punt que també ocuparà The Tropical Fruit Warehouse, un edifici situat a Sir John Rogerson’s Quay que juga al límit amb la llei de la gravetat.
Per la seva banda, Twitter té un perfil més discret i a l’edifici on hi ha les seves oficines no es veu cap rètol que les identifiqui, potser per a evitar que les trobi algú a qui han blocat el compte i els vulgui demanar explicacions.
També hi ha les que tenen un vessant més professional, com Linkedin, la xarxa de contactes que seria com un Facebook per a temes laborals, o Indeed, un dels portals de recerca de feina que rep més visites de tot el món.
D’altra banda, això de tenir la seu europea a Dublin implica que en temes de protecció de dades sigui Irlanda qui s’encarregui de fer complir la llei i de gestionar les denúncies de tots els usuaris de la Unió Europea. I a fe de Déu que ho fa, amb acarnissament especial amb les marques del grup Meta (Facebook, Instagram i WhastApp), a qui, globalment, ha imposat multes per un valor de 1.300 milions d’euros, uns clatellots que encaixen perfectament amb el fet que la seu de la companyia sigui a Misery Hill (el Turó de la Misèria).
Aquest nom tan trist prové d’una pràctica molt macabra -però habitual arreu durant l’edat mitjana- de deixar penjats durant unes setmanes els cadàvers putrefactes dels executats a la forca com a advertiment a fer bondat als qui arribaven a les Docklands de Dublin des d’ultramar.
Podeu mirar el vídeo a Liffey TV