Inici de vacances amb vaga de zel dels pilots d’Aer Lingus
Tots aquells que tinguin un bitllet comprat a Aer Lingus per a un vol entre el 26 i el 30 de juny hauran de parar molta atenció durant els dies vinents perquè els pilots de la companyia irlandesa -que forma part del grup IAG, on també hi ha British Airways i Iberia- tenen previst de fer una vaga de zel, és a dir, fer únicament les tasques estipulades per escrit al contracte de treball, fet que obligarà a cancel·lar entre un 10% i un 20% dels vols de la companyia durant aquells cinc dies.
El motiu de la vaga és la desavinença en les condicions salarials; en aquest sentit, els pilots, agrupats al sindicat IALPA, demanen un augment de sou del 24%, adduint que això és la inflació acumulada d’ençà del darrer increment salarial l’any 2019, a banda del benefici que ha tingut la companyia aèria gràcies al boom dels viatges a ultramar després de l’obligat staycation -fer les vacances a Irlanda- durant la pandèmia.
Òbviament, les dates no han estat triades a l’atzar i és que molts irlandesos, sobretot famílies amb nens, aprofiten que ha acabat el curs escolar per a anar de vacances a l’estranger, principalment a destinacions de sol i platja, fet que dóna més poder de negociació als pilots. Arran d'això, el Taoiseach Simon Harris ha criticat la vaga de zel denunciant que els pilots tracten els infants àvids de vacances de moneda de canvi per als seus interessos.
D’altra banda, no tot és negatiu amb aquesta vaga i és que els passatgers que no volin -hom calcula que entre 30.000 i 40.000- alleujaran una mica la pressió sobre el nombre màxim de passatgers que poden passar per l’aeroport de Dublin en un any natural, actualment fixat als trenta-dos milions, un límit que podria reduir el potencial de l'aeroport i alhora fer pujar el preu de les tarifes aèries.
De fet, no és la primera vegada que una vaga d’Aer Lingus té un costat positiu i és que fa uns anys, n’hi va haver una altra, en aquella ocasió a l’hivern, quan la demanda era força baixa i alguns vols eren deficitaris, per la qual cosa, que alguns vols no s'enlairessin va suposar una reducció de les pèrdues.
Per la seva banda, Aer Lingus ha emès un comunicat informant que els vols regionals de la companyia -operats per Emerald Airlines- així com els vols cap als Estats Units amb origen o arribada a Manchester, no es veuran afectats per la vaga. I a qualsevol passatger afectat per un vol cancel·lat se li ofereixen tres opcions: canviar el vol de franc, demanar un val per l’import del vol i descomptar-lo en una reserva futura o que li retornin els diners.