Ryanair alerta d'un Nadal amb vols a cinc-cents euros
L’any 2007, quan va entrar en funcionament la Terminal 2 de l’aeroport de Dublin, An Bord Pleanála, el regulador urbanístic, va introduir un topall anual màxim de trenta-dos milions de passatgers, una xifra que en aquell moment semblava una mica exagerada -el 2006, per l’aeroport van passar vint-i-un milions d’usuaris-, però que ara, amb el retorn dels viatges a ultramar després de l’obligada staycation durant la pandèmia, obligarà la Dublin Airport Authority (daa) a fer mans i mànigues per a respectar-la.
La decisió d’An Bord Pleanála es basava en el temor que més de trenta-dos milions de passatgers podrien col·lapsar els accessos a l’aeroport, però malgrat que ara gairebé s’ha arribat a aquesta xifra, a les instal·lacions de Collinstown s’arriba sense problemes llevat de quan hi ha algun acte de protesta que alenteix el trànsit.
Així doncs, algunes companyies aèries, sobretot Ryanair, que és, amb molta diferència, la que mou més passatgers a Dublin, ja fa temps que demanen que s’elimini o s’apugi aquest topall màxim perquè la raó per la qual va ser introduït no s’ha complert, tot i que ara, en plena febre mediambientalista, els partidaris de mantenir aquest topall addueixen raons com l’emissió de gasos amb efecte hivernacle i el canvi climàtic.
Per la seva banda, Michael O’Leary, cap executiu de Ryanair, ha alertat que si la situació no canvia, tots aquells que vulguin volar al voltant de Nadal podrien haver de pagar fins a cinc-cents euros per trajecte i és que la limitació de l’oferta sense que la demanda variï, o fins i tot augmenti, podria fer que hi hagués bufetades per a aconseguir un bitllet d’avió.
Amb tot, l’eliminació del topall màxim és una feina molt complexa atès que hi ha diverses agències estatals implicades, com An Bord Pleanála, la daa, el Fingal County Council i l’Irish Aviation Authority (IAA), cada una defensant els seus interessos i interpretant la situació d’un punt de vista diferent.
D’altra banda, la IAA ja ha enviat una carta a les companyies aèries que operen a l’aeroport de Dublin demanant-los quina és la seva expectativa de vols per al 2025 a fi d’assegurar-se que no s’ultrapassarà la xifra de trenta-dos milions de passatgers; de fet, per a la temporada hivernal, que és quan hi ha menys demanda, la IAA ja ha limitat el nombre de passatgers a 14,4 milions per així tenir més marge durant la temporada alta, al voltant de l’estiu i de Nadal. A més, ja ha denegat els slots addicionals demanats per les companyies.
Font: RTÉ i Newstalk