Denuncien l'excés d'exposició alcohòlica al Sis Nacions

Denuncien l'excés d'exposició alcohòlica al Sis Nacions Guinness patrocinant orgullosament l'equip d'Irlanda / Foto: Liffey

Un estudi dut a terme per la universitat escocesa d’Stirling conjuntament amb diverses entitats que lluiten contra l’addicció a l’alcohol al Regne Unit i a Irlanda, com Alcohol Action Ireland, ha revelat l’alta exposició a la publicitat de begudes alcohòliques que tenen els teleespectadors del Sis Nacions, el torneig de rugbi anual més important del món i que actualment té la marca de cervesa Guinness com a patrocinador principal.

L’estudi va analitzar exhaustivament els partits l’edició 2020, no en el camp esportiu sinó comptabilitzant cada vegada que es promocionava una marca de begudes alcohòliques, tant en publicitat a les tanques del voltant del terreny de joc i de les graderies així com la dibuixada sobre la gespa, i el resultat va ser força preocupant.

En aquest sentit, durant el partit Escòcia – Anglaterra, jugat a l’estadi de Murrayfield, se’n van comptar 961, és a dir, una vegada cada dotze segons; a l’Irlanda – Gal·les disputat a l’Aviva, 754, una cada quinze segons; i a l’Irlanda – Escòcia, també a Dublin, 690, una cada setze segons. Més del 50% de les vegades la publicitat era al terreny de joc.

Per contra, als partits disputats al parisenc Stade de France la història va ser molt diferent a causa de la llei que d’ençà dels anys noranta prohibeix el patrocini esportiu per part de marques de begudes alcohòliques. Així doncs, al França – Anglaterra, un dels duels que genera més expectació del torneig, les referències a begudes alcohòliques només van ser 193, una cada cinquanta segons, essent el 88,1% de les quals mitjançant la pràctica de l’alibi marketing, que consisteix a fer publicitat indirecta, sense mostrar el nom de la marca, però sí els colors o un lema que la identifiquin.

Segons la Broadcasting Authority of Ireland, l’ens que regula el contingut audiovisual que s’emet a Irlanda, set dels deu programes més seguits per menors d’entre 4 i 17 anys van ser de caràcter esportiu i alguns estudis de recerca revelen que els infants exposats a la publicitat de begudes alcohòliques tenen una probabilitat més alta de començar a beure a una edat més prematura i a beure en excés quan són adults.

Comentant les conclusions del report, Eunan McKinney, cap de Comunicació d’Alcohol Action Ireland, explica que la publicitat té l’objectiu de crear futurs bevedors, puix que la marca es presenta en moments de gaudi i d’eufòria, captivant els infants i fent que s’hi sentin identificats, creant una relació que acaba fent-los consumidors.

Així doncs, McKinney alerta que si es vol evitar l’exposició dels infants a l’alcohol, se n’ha de prohibir la publicitat. De fet, a partir del dotze de novembre vinent i en aplicació de la nova legislació, els anuncis sobre la gespa, com el de la marca Guinness durant els partits del Sis Nacions, entre altres mètodes publicitaris, ja no seran permesos.

 

Torna a dalt