Brexit el 29 de març i el més calent és a l’aigüera

Brexit el 29 de març i el més calent és a l’aigüera Una portada amb el Brexit en un lavabo / Foto: Liffey

Continuen passant les setmanes i cada vegada sembla més clar que s’arribarà al 29 de març, data en la qual el Regne Unit abandonarà la Unió Europea, sense cap mena d’acord, fet que incrementa la incertesa i sobretot la histèria, amb rumors de tota classe sobre escenaris apocalíptics en cas que la sortida britànica es faci d’una manera abrupta sense cap acord.

Un dels temes que més preocupa a Irlanda és la frontera entre la República i el Nord que, de fet, ha estat l’escull principal a l’hora d’arribar a un acord; en aquest sentit, el pla de la premier britànica Theresa May sobre el que es coneix com a backstop, és a dir, que el Nord continuï durant un temps dins de la unió duanera europea fins que no s’arribi a un acord a llarg termini, va ser tombat per una àmplia majoria de vots a Westminster i és que molts diputats ho consideren una pèrdua de sobirania.

També han començat a circular rumors sobre un increment important del preu dels productes que es venen als supermercats, fins i tot dels més bàsics com el pa, la llet, el formatge o els ous; en el cas del pa seria perquè bona part de la farina que es fa servir a Irlanda prové o passa pel Regne Unit, que si hi apliqués aranzels, faria augmentar el cost de producció i molt probablement les empreses el traspassarien al consumidor final.

En sentit invers, també hi ha el temor que les exportacions irlandeses cap al Regne Unit, com les del sector agroalimentari, pateixin l’impacte d’una política aranzelària britànica proteccionista i segons les estimacions del departament d’Agricultura, el cost addicional podria enfilar-se fins als 1.700 milions d’euros, una xifra que es basa en les exportacions cap al Regne Unit durant l’any 2016, que van ser de 4.800 milions d’euros, majoritàriament carn de bou. També el sector de la pesca es podria veure afectat severament perquè una part important de la flota irlandesa pesca en aigües britàniques.

Els rumors sobre medicaments també han tingut els seus minuts o espai a la premsa, amb notícies afirmant que el Regne Unit havia començat a acumular medecines i que hi havia farmàcies i hospitals irlandesos que havien començat a tenir un nivell d’inventari molt baix. Això d’acumular medecines, o fins i tot menjar, també ho ha fet una part de la població, un fet que ha obligat el govern a fer una crida demanant que no s’acumuli ni medicaments ni menjar, assegurant que no faltarà res després del Brexit.

Un altre aspecte que ha generat molts rumors ha estat el de l’automòbil, tant en les assegurances, en què es requerirà una carta verda per a qui vulgui sortir de la jurisdicció on s’hagi emès la pòlissa, com en els carnets, sense que de moment hagi quedat clar si els carnets de conduir britànics serviran per a circular per la República o es requerirà un carnet internacional.

Amb tot, a fi que la cosa no acabi perfectament il·lustrada amb la foto que acompanya aquest article, el govern irlandès prepara una llei òmnibus que hauria d’evitar les escletxes legals o problemes de tota mena que poguessin sorgir en cas d’un Brexit sense acord. De moment ja ha reservat tot el març per a discutir els elements d’aquesta llei òmnibus al Parlament i molt probablement tot el mes serà un monogràfic sobre el Brexit.

Escriu un comentari

Assegura't que emplenes tota la informació requerida, marcada amb asterisc (*).

Torna a dalt