1.300 cases podrien canviar un jardí per un carril bus

1.300 cases podrien canviar un jardí per un carril bus Carril bus a Drumcondra, Dublin 9 / Foto: liffey

Dublin és una de les capitals europees amb un sprawl (expansió urbanística) més mal planificat, sobretot amb relació a grans vies de circulació per on pugui passar el gruix del trànsit, i això fa que les retencions i la lentitud del transport públic siguin una constant. En aquest sentit, les vies principals solen tenir un carril bus i un carril per a vehicles privats, un espai que no pot absorbir de cap manera el volum de circulació en hora punta.

Tanmateix, això podria canviar en el futur si tira endavant el projecte Bus Connects presentat ahir per la National Transport Authority (NTA), que faria passar el carril bus pels jardins de les cases de les artèries principals a fi de fer que la circulació fos més fluida, sobretot la de transport públic, que de fa temps té preferència total respecte al cotxe privat amb la implementació de mesures com el doble carril bus a Bachelors Walk o la prohibició total al trànsit privat durant 12 hores al dia a College Green.

Segons Anne Graham, directora general de l'NTA, tenint en compte que actualment la xarxa viària de Dublin ja està al límit, si no es fa urgentment una actuació important la ciutat podria quedar totalment aturada al voltant de l'any 2040, quan es preveu que hi hagi un volum de trànsit un 25% superior a l'actual.

El pla, que hauria d'estar acabat l'any 2027, consistiria a crear 16 corredors d'autobús que permetrien de reduir el temps de trajecte fins a un 50%. Per contra, el punt negatiu seria que unes 1.300 cases es quedarien sense jardí o aparcament, a banda de veure passar els autobusos molt a prop de la façana; també desapareixerien milers d'arbres que actualment hi ha plantats a les voreres.

El cost total del projecte rondaria els 2.000 milions d'euros, una part dels quals es dedicarien a adquirir jardins mitjançant una ordre de compra obligatòria (Compulsory Purchase Order), i es construirien uns 230 quilòmetres nous de carril bus i 200 de carril bici. En alguns casos, on no hi hagués prou espai per a tothom, es desviaria totalment el trànsit privat per un altre lloc.

Més informació a www.busconnects.ie

Torna a dalt