El Luas Cross City supera el seu primer any amb nota

El Luas Cross City supera el seu primer any amb nota Un Citadis 502 de 55 metres a la parada de Marlborough, Dublin 1 / Foto: Liffey

Avui fa un any que el Luas Cross City va entrar en servei, després de més de tres anys amb els carrers aixecats, soroll i molèsties de tota mena, posant fi a una reivindicació que durava des del 2004, quan va es inaugurar el tramvia dublinès modern: la unió de les dues línies, la verda i la vermella, creant així un efecte xarxa que, amb les dades a la mà, ha suposat un augment important del nombre global de passatgers.

De tota manera, no tot han estat flors i violes i durant les primeres setmanes el Luas Cross City va rebre crítiques per totes bandes, principalment per dues coses: la manca de capacitat en hora punta i l’augment en el temps de trajecte a causa de la falta d’espai disponible en alguns punts del centre de la ciutat, destacant la zona de College Green (Dublin 2), que va esdevenir un autèntic coll d’ampolla malgrat la prohibició de circular-hi per als vehicles privats.

La manca de capacitat en hora punta va començar a solucionar-se amb els set combois Citadis 502 de 55 metres de la casa Alstom [numeració del 5027 al 5033], que van entrar en servei de manera esglaonada entre febrer i maig; el model és el més llarg que ha fabricat la marca francesa i la novetat va fer que es produïssin uns problemes al sistema de distribució elèctrica en els dos primers vehicles entregats.

Així doncs, Alstom va haver d’enviar un equip a Dublin, inclòs un tècnic que viatjava al comboi amb un ordinador que enviava dades a temps real al centre de control, i finalment es va poder solucionar el problema. Des de llavors, la capacitat ha augmentat però, malgrat tot, la popularitat del tramvia i l’increment de l’activitat econòmica, amb més gent desplaçant-se cap a la feina, ha fet que en algun moment i en algunes estacions concretes hi hagi gent que no hi pot pujar.

Amb tot, Transport Infrastructure Ireland (TII), l’ens públic propietari de la infraestructura però que cedeix la gestió a l’operador privat Transdev, ja ha fet una altra comanda a Alstom, que hauria de començar a entregar nous combois a partir del 2020.  

Pel que fa al temps de trajecte, la situació ha millorat força gràcies al desviament de 27 línies d’autobús que passaven per College Green, una mesura que ha permès al Luas de passar-hi fluidament. Una altra explicació de la millora és la familiarització dels automobilistes amb el nou tramvia i és que al principi hi havia molts cotxes que s’aturaven en zones pintades de groc, és a dir, on segons les normes de circulació un vehicle no hi pot quedar aturat.

En definitiva, que el Luas Cross City celebra el seu primer aniversari amb nota i donant a Dublin una imatge de ciutat moderna, sobretot on es creuen les línies, una zona que recorda les ciutats del centre d’Europa, que són les més avançades en matèria de transport públic de qualitat, eficient i no contaminant.

Escriu un comentari

Assegura't que emplenes tota la informació requerida, marcada amb asterisc (*).

Torna a dalt