Volen posar fi al carnet de conduir provisional etern

Volen posar fi al carnet de conduir provisional etern Un cotxe amb una ela de learning (aprenent) / Foto: Liffey

A diferència de la majoria de països civilitzats, on per circular per la xarxa viària cal tenir un carnet aconseguit després de passar dos exàmens, un de teòric i un altre de pràctic, a Irlanda qualsevol persona pot posar-se davant del volant sempre que vagi acompanyada d’algú que tingui un carnet de conduir (full licence). Així doncs, segons xifres obtingudes per l’Irish Times, pels carrers i carreteres d’Irlanda circulen alegrement uns 120.000 conductors amb el carnet provisional, que s’ha de renovar cada any mitjançant un rebut que provi que l’aprenent ha demanat hora per a fer l’examen pràctic.

El que passa és que com la normativa actual no requereix demostrar que s’ha fet l’examen, hi ha molts aprenents de conductor que demanen hora per a fer l’examen però no s’hi presenten, és a dir, que és una manera de renovar el carnet provisional in secula seculorum. En aquest sentit, un portaveu de la Road Safety Authority (RSA), l’agència estatal que gestiona l’emissió de carnets de conduir, ha assegurat que un 10% dels candidats, és a dir, uns 500 a la setmana, no es presenta a l’examen.

A les xifres obtingudes per l’Irish Times, que arriben fins al 1980, s’hi pot veure que hi ha 3 conductors que han anat renovant el seu carnet provisional des de l’any 1984, 1 des de l’any 1985 o 9 des del 1989. A partir dels anys noranta les xifres de cada any van creixent des dels 104 del 1990 fins als 382 del 1999; després, durant la primera dècada del segle XXI es passa de 474 a 11.466 i des de llavors que per cada any hi ha més de 10.000 conductors que han anat renovant el carnet provisional cada dotze mesos.

Així doncs, ja són moltes les veus que demanen de posar una mica d’ordre en aquest assumpte i per ara, les mesures que més sonen a fi d’acabar amb aquesta pràctica és la de l’incentiu econòmic. En aquest sentit, es proposa de reduir el període de temps de renovació d’un any a sis mesos, fet que incentivaria els aprenents a pensar-s’ho a fi d’estalviar-se el cost de demanar hora dues vegades a l’any, atès que el cost de la renovació es doblaria. Una altra mesura seria obligar-los a apuntar-se a classes de conduir amb un instructor, fet que també augmentaria el cost de tenir un carnet provisional eternament.

D’altra banda, també s’intentarà de reduir el temps d’espera per a fer l’examen pràctic, que actualment és de vuit setmanes de mitjana nacional, un període de temps que fa que alguns aprenents que volen passar la prova immediatament ho deixin córrer. A més, segons Moyagh Murdock, directora general de l’RSA, això fa que molta gent no recordi que té un examen i es generi un efecte bola de neu que fa molt difícil de rebaixar el temps d’espera.

Font: The Irish Times

Escriu un comentari

Assegura't que emplenes tota la informació requerida, marcada amb asterisc (*).

 

Torna a dalt