Picaresca i viatges de franc entre els usuaris d’Irish Rail

Picaresca i viatges de franc entre els usuaris d’Irish Rail Entrada a la zona on es requereix un bitllet / Foto: Liffey

Tot i les facilitats que Iarnród Éireann ofereix als seus usuaris a l’hora de pagar, amb un ampli ventall de possibilitats, com comprar un bitllet a la taquilla, a les màquines expenedores que hi ha a gairebé totes les estacions, amb la Leap Card recarregable amb el mòbil o per internet, encara n’hi ha molts que, per la raó que sigui, volen viatjar de franc.

De tota manera, en algunes ocasions, el trajecte acaba sortint una mica més car que no pas amb la tarifa normal; això és el que passa quan un revisor enxampa algú sense un títol de transport vàlid, és a dir, un fare dodger o evader, que sol explicar sopars de duro o vendre motos sobre el motiu pel qual no ha pagat.

Segons les dades facilitades per Barry Kenny, portaveu de la companyia ferroviària estatal, durant els darrers divuit mesos s’ha enxampat 19.908 viatgers, bona part dels quals no tenia bitllet. També n’hi ha uns quants que s’apunten a l’art de la picaresca en les seves diverses modalitats; en aquest sentit, de tots els enxampats, un 20% duia una Leap Card però no l’havia passada pel validador (tag on) i un 13% viatjava amb un títol de transport infantil o d’estudiant tot i ja tenir una certa edat.

En total s’ha recaptat 1,2 milions d’euros, que alguns usuaris, molt preocupats per l'augment de l’incivisme als combois i a les estacions, han demanat que es destini a incrementar la seguretat a la xarxa ferroviària, però Kenny ha dit que no tindria gaire sentit perquè la seguretat no pot dependre d’una font d’ingressos força volàtil com les multes dels qui no paguen i és que en una situació perfecta, a la qual s’espera arribar en el futur, la recaptació hauria de tendir a zero.

Amb tot, Kenny ha afirmat que això no vol dir que no s’inverteixi en seguretat, ans al contrari, durant els darrers mesos han augmentat la partida pressupostària destinada a contractar més personal, instal·lar càmeres i implementar un servei d’sms perquè els viatgers puguin avisar en cas d’incidències.

Font: Irish Examiner

Torna a dalt