A l’Oficina de Passaports se li girarà moltíssima feina

Després de saber-se el resultat del referèndum sobre el Brexit, l’interès de molts ciutadans britànics per un passaport irlandès, al qual tenen dret si són descendents de persones nascudes a l’illa d’Irlanda -amb un avi o àvia n’hi ha prou-, va augmentar exponencialment i és que molts volien curar-se en salut i tenir una nacionalitat d’un país de la Unió Europea per si de cas. Això va fer que l’Oficina de Passaports d’Irlanda tragués fum, amb rècord de sol·licituds -740.000 passaports emesos el 2016- que van obligar a ampliar la plantilla. Es calcula que un 10% de la població del Regne Unit té dret a un passaport irlandès.
I després de la febre post-Brexit molts van pensar que arribava una època de tranquil·litat, però amb la pandèmia i amb els empleats de Passaports treballant des de casa, va començar a formar-se un coll d’ampolla que encara dura, amb unes 66.000 sol·licituds considerades aptes i en procés d’emissió i 49.000 que requereixen documentació addicional; en aquest darrer cas, sembla que n’hi ha alguns que no paren gaire atenció a l’hora d’emplenar formularis i aplegar documents, molt probablement perquè pensen més en les vacances a l’estranger que no pas en la paperassa.
De tota manera, Simon Coveney, ministre d’Afers Estrangers, va assegurar ahir en una sessió de control al Senat que no hi ha cap coll d’ampolla sinó que simplement hi ha sol·licituds de passaport al sistema. Coveney va explicar que aquest gener ha estat de rècord històric, amb 137.452 sol·licituds rebudes, i que les més problemàtiques són les que es fan per primera vegada, puix que requereixen molta més documentació que no pas les renovacions, que es poden fer per internet i que es processen en només un dia.
A més, sembla que això només és el principi d’una època en què a l’Oficina de Passaports aniran de bòlit; en aquest sentit, actualment hi ha uns 570.000 passaports que van caducar l’any 2019 i que no s’han renovat, un fet que podria explicar-se perquè el 2020 i el 2021 anar de vacances a l’estranger no va ser una opció gaire temptadora arran de les restriccions i de la por a contagiar-se, com ho il·lustren les xifres detallades per any: si el 2019 van emetre’s 936.555 passaports, el 2021 en van ser 634.000 i el 2020 només 450.000.
Amb totes aquestes xifres, Garret Ahearn, senador del Fine Gael, ha presentat una moció demanant una ampliació urgent de la plantilla perquè amb el retorn a una certa normalitat i amb tots els passaports que han caducat durant la pandèmia i que no s’han renovat, es calcula que enguany es rebran 1.700.000 sol·licituds, una quantitat que seria inassumible amb els recursos humans existents en aquest moment.
D’altra banda, que els senadors -i també els diputats- es preocupin per aquest tema s’explica pel fet que és força habitual que els seus constituents, és a dir, els ciutadans que viuen als seus districtes electorals, els truquin perquè intercedeixin en la seva sol·licitud, sobretot quan han fet una reserva per anar de vacances i el passaport no arriba.
Font: Irish Independent
Escriu un comentari
Assegura't que emplenes tota la informació requerida, marcada amb asterisc (*).