El US Preclearance de Dublin i Shannon, a la corda fluixa?

El US Preclearance de Dublin i Shannon, a la corda fluixa? El US Preclearance de l'aeroport de Dublin / Foto: Liffey

Dublin i Shannon són els dos únics aeroports europeus que disposen del servei US Preclearance, és a dir, que tota la paperassa que normalment han de fer els passatgers que volen cap als Estats Units es fa en origen i no a destinació, aterrant a l’altra banda de l’Atlàntic com si fos un vol interior sense córrer el risc que per qualsevol petit problema burocràtic no es pugui entrar al país després d’haver passat unes quantes hores dins d’un avió.

De tota manera, els problemes que durant els darrers mesos ha patit l’aeroport de Dublin, amb llarguíssimes cues que alguns dies fins i tot han sortit fora de la terminal, han començat a preocupar a les companyies aèries de l’Amèrica del Nord que operen des de la capital irlandesa -American, Delta, United i Air Canada-, agrupades en el potent lobby anomenat Airlines for America (A4A), que té la seva seu a Washington DC.

En aquest sentit, les companyies han escrit una carta a Eamon Ryan i a Catherine Martin, ministres de Transport i de Turisme, respectivament, en la qual demanen una acció urgent per a solucionar el problema de les cues, que generen molts retards i pèrdues de vols; a més, també volen que reobri el servei fast-track -o carril ràpid-, atès que ara s’ha tancat i els passatgers de la classe Business han d’ajuntar-se amb la plebs, fent la mateixa cua, assegurant que això afecta molt negativament la imatge que els passatgers tenen d’Irlanda.

Tornat al US Preclearance, Kevin Byrne, lloctinent coronel retirat i auditor en seguretat aeroportuària, va explicar ahir al Pat Kenny Show de l’emissora Newstalk que els retards en la sortida dels vols podrien danyar seriosament l’economia irlandesa puix que el fet que el Preclearence només estigui a Dublin i a Shannon genera molt de trànsit aeri entre banda i banda de l’Atlàntic. Així doncs, segons Byrne, hi ha molts aeroports europeus i de l’Orient Mitjà que estarien disposats a pagar molts diners per tenir-lo, per la qual cosa, la Dublin Airport Authority faria bé d’esforçar-se per a millorar els estàndards de qualitat i no posar en perill aquest actiu tan valuós.

Actualment, des de Dublin es pot volar a tretze destinacions de l’Amèrica del Nord.

Torna a dalt