Demanen la creació d’una policia per al transport públic
L’augment del vandalisme i dels incidents provocats pels incívics que pateix el transport públic, sumat a l’alt cost que les empreses operadores dels diferents serveis incorren en seguretat privada ha fet que cada vegada siguin més les veus que demanen la creació d’un cos policial dedicat a patrullar per estacions, trens, autobusos i tramvies a fi de posar una mica d’ordre, puix que en algunes zones i hores concretes l’escenografia sembla més pròpia d’un film del Far West que no pas d’un país civilitzat, fent que hi hagi alguns usuaris, sobretot dones, que prefereixin de desplaçar-se amb el seu cotxe.
En aquest sentit, d’ençà del 2018, la companyia ferroviària Iarnród Éireann ha gastat 23,2 milions d’euros en seguretat privada, amb agents de l’empresa One Complete Solution (OCS) patrullant combois i estacions; a més, cada vegada s’hi ha de destinar més personal, per la qual cosa l’import de la factura augmenta cada any: el 2021 ja van ser 5,7 milions d’euros i enguany ja en són 2,7. Per la seva banda, Bus Éireann calcula que la factura per al 2022 arribarà als dos milions d’euros, dos-cents mil més que l’any passat, assegurant que la seguretat de passatgers i plantilla és d’una importància primordial.
Aquest dispendi tan alt per a pagar a empreses privades, que va a càrrec del contribuent, ha estat criticat pel diputat laborista Seán Sherlock, que creu que la feina de protegir passatgers i treballadors d’agressions, robatoris i comportaments antisocials hauria d’anar a càrrec de la Garda, per la qual cosa ha demanat la creació d’una divisió policial que s’encarregui de fer tasques de vigilància al transport públic, com ja passa en altres països europeus. Sherlock va suggerir una prova pilot gestionada per les comissions de seguretat dels ens locals que consistiria a fer viatjar els gardaí durant les hores en què hi ha més incidents o implementar una millor comunicació entre els conductors i la policia, fet que milloraria la sensació de seguretat dels usuaris.
De tota manera, segons ha explicat Eamon Ryan, ministre de Transport, sembla que la Garda no és partidària de crear una divisió per al transport públic, afirmant que el model policial aplicat a les comunitats locals -basat en una bona col·laboració entre veïns i agents- pot satisfer les demandes dels usuaris de la xarxa de transport públic.
Font: The Irish Examiner