L’aeroport de Dublin estrena la flamant nova pista nord

L’aeroport de Dublin estrena la flamant nova pista nord La pista nord de l'aeroport de Dublin / Foto: Dublin Airport via Twitter

Han passat quinze anys d’ençà que An Bord Pleanála -el regulador urbanístic- va donar el seu vistiplau al projecte North Runway, però finalment, avui s’ha previst que s’estreni la flamant nova pista nord de l’aeroport de Dublin, amb 3.110 metres de longitud i en paral·lel a la que fins ara ha estat la pista principal, això sí, separades per 1.690 metres, fet que permetrà d’operar de manera simultània, a banda de ser prou llarga per a fer-hi aterrar tota mena d’avions, com el gegant Airbus A380.

En aquest sentit, un dels problemes més notoris que de sempre ha tingut l’aeroport és que tot i tenir dues pistes -l’altra és la que es coneix com a crosswind i es fa servir quan a la pista principal bufa vent lateral-, es creuen a la seva part final i això restringia els moviments puix que només es podia fer servir una pista alhora. Així doncs, a partir d’ara ja no hi hauria d’haver la congestió que habitualment es creava a les hores punta, quan s’enlairaven o aterraven molts vols en un curt període de temps.

Que hagin passat quinze anys entre rebre l’aprovació del permís d’obres i l’entrada en servei de la pista s’explica per diversos factors, com la feixuga burocràcia -popularment coneguda com a red tape- o la crisi econòmica que començà a fer-se evident l’any 2008, que va suposar l’ajornament de molts projectes faraònics a l’espera de millors temps; entre els casos més sonats hi va haver dues línies de metro -Metro North, avui recuperada de manera parcial amb el Metrolink, i Metro West- o el DART Underground, que havia d’anar de Heuston Station fins a les Docklands, unint línies de tren que actualment no estan connectades.

Tornant a l’aeroport, la construcció de la pista nord va començar el desembre del 2016 i com qualsevol projecte d’aquesta mena va topar amb tota mena d’entrebancs, sobretot amb relació al soroll que hauran de suportar els veïns de la zona, especialment a la nit, malgrat que, aprofitant que en aquelles hores hi ha menys activitat i amb una pista ja n’hi ha prou, la pista nord no es farà servir de mitjanit fins a les sis del matí; a més, els veïns rebran una ajuda de fins a vint mil euros per a poder aïllar els seus habitatges del soroll. D’altra banda, també s’implementarà una quota de soroll nocturn i el nombre de vols a tot l’aeroport entre dos quarts d’onze del vespre i les sis del matí es limitarà a seixanta-cinc.  

Per ara no se sap quin serà el primer vol que s’enlairarà des de la pista nord, però els que tenen més números són els que tinguin prevista la sortida entre dos quarts de dotze i dos quarts d’una del migdia, això sí, el vol elegit serà l’únic que utilitzi la pista avui puix que només s’ha previst un vol, una mica com a escalfament. A partir de dijous la nova pista operarà de nou a una i al cap d’uns dies, quan s’hagi consolidat la integració operacional amb la resta de l’aeroport, s’ampliarà l’horari fins a les sis del vespre.

Podeu mirar el primer enlairament en directe mitjançant el canal de Youtube de l’aeroport de Dublin. Més informació sobre el projecte, AQUÍ.

ACTUALITZACIÓ: el vol que ha estrenat la pista nord ha estat l'FR1964 de Ryanair amb destí a la ciutat neerlandesa d’Eindhoven.

 

Escriu un comentari

Assegura't que emplenes tota la informació requerida, marcada amb asterisc (*).

Torna a dalt