Fletxa ambre intermitent a les cruïlles amb carril bici
Fins no fa gaires anys, circular amb bicicleta pels carrers més cèntrics de Dublin era una activitat reservada per als més eixelebrats, però entre la creixent conscienciació mediambiental, l’augment del cost del carburant, els embussos, la construcció de quilòmetres i quilòmetres de carril bici i l’aparició de les Dublin Bikes, han canviat totalment el paisatge a les vies urbanes, una transformació que s’ha vist accelerada per la pandèmia, amb una clara pèrdua d’espai per al cotxe, que no para de cedir terreny a les bicicletes fins al punt que n’hi ha que acusen el Comú de Dublin d’acarnissament.
De tota manera, moltes més bicicletes als carrers suposen un risc més alt d’accidents, sobretot a les cruïlles on els ciclistes circulen per la banda de la vorera i continuen tot dret i els cotxes giren; de fet, aquesta és una de les situacions que provoca més accidents, a vegades perquè el ciclista és un angle mort i no és vist per l’automobilista i d’altres per aplicació de la llei del més fort en què, evidentment, el ciclista té les de perdre.
Així doncs, en una iniciativa conjunta entre el Comú de Dublin, la National Transport Authority i la Road Safety Authority, s’ha creat un semàfor doble en què hi ha dos sets amb els habituals tres discs; un dels sets té un disc vermell a dalt -que prohibeix el pas-, un d’ambre al mig -que avisa que canviarà de verd a vermell- i una fletxa verda a baix -que dóna via lliure-, bàsicament, un semàfor de tota la vida.
La novetat és el semàfor addicional, que dels dos que hi ha, és al costat cap on es pot girar, és a dir, que si es pot girar cap a l’esquerra, aquest semàfor és a l’esquerra. Tanmateix, en lloc de tenir un disc que s’il·lumina sencer d’un color, aquí hi ha fletxes: vermella al disc superior, que prohibeix de girar als cotxes en aquella direcció, al disc del mig no hi ha res i al disc inferior hi ha una fletxa ambre que fa pampallugues i que significa que els cotxes que girin, han d’anar amb compte i cedir el pas als ciclistes que continuïn tot dret.
Per ara, la cosa és tan nova que molts automobilistes no saben què volen dir les fletxes (vídeo al tweet de sota) i és per això que el Comú ha produït un vídeo explicatiu (també a sota) amb les instruccions precises. En un primer moment només s’instal·laran dos semàfors d’aquesta classe, un a la cruïlla entre Conyngham Road i Infirmary Road, a tocar de l’entrada sud del Phoenix Park i amb un pendent que fa que molts ciclistes vagin a una certa velocitat, i l’altre a Balbutcher Lane, al barri de Ballymun. Després, en funció del resultat, els semàfors dobles amb fletxes de colors podrien instal·lar-se a les cruïlles més calentes de la ciutat.
Això del color ambre intermitent, en què poden passar uns i altres amb precaució, podria semblar una cosa molt normal en altres llocs -com per exemple a l’Eixample barceloní-, però a les cruïlles d’Irlanda no és gens habitual i és que la regla bàsica és que o bé passen uns, o bé passen els altres, pero mai els dos alhora.
@RSAIreland @Dept_Transport @GardaTraffic need to give more clarity on this type of junction if @DubCityCouncil are going to install more.
— phil wright (@ukwrightphil) August 28, 2022
Left hooks are a real problem.
In this situation I’m in a mandatory cycle lane with a green light.? pic.twitter.com/8DBZ9VYyjn