La descatolització de l’escola avança a pas de tortuga

La descatolització de l’escola avança a pas de tortuga Placa al Departament d'Ensenyament / Foto: Liffey

L’any 2011, el ministre d’Ensenyament d’aleshores, el laborista Ruairí Quinn, va endegar un pla de desinversió del patronatge catòlic a la xarxa escolar irlandesa, però sembla que el procés de posar fi al monopoli d’aquesta religió al sector va a pas de tortuga perquè d’ençà d’aquell any només tretze escoles han abandonat el patronatge catòlic i han passat a ser multiconfessionals. Com a dada il·lustrativa de la lentitud en la transferència d’escoles hi ha el fet que l’any passat només n’hi va haver una que va fer el pas.

Actualment, gairebé el 90% de les escoles de la República tenen un patronatge catòlic, al voltant del 5% són multiconfessionals i la resta són d’altres confessions o laiques. Així doncs, si es manté el ritme actual, difícilment es podrà assolir l’objectiu del govern, que pretén d’arribar a quatre-centes escoles multiconfessionals l’any 2030, fet que suposaria que aquest ethos arribés al 13% del total de centres d’ensenyament de primària.

Aquestes dades han estat incloses en la resposta del govern a la pregunta parlamentària plantejada per Róisín Shortall, diputada dels Social Democrats per Dublin North-West, que ha acusat el govern d’haver fallat estrepitosament a l’hora de satisfer la creixent i sostinguda demanda que hi ha per un ensenyament multiconfessional, titllant l’objectiu de les quatre-centes escoles per al 2030 de fer volar coloms.

En la resposta a Shortall, Norma Foley, ministra d’Ensenyament, ha explicat que a llocs com Arklow, Athlone, Dundalk i Youghal s’ha endegat una prova pilot duta a terme conjuntament entre el seu departament i diversos bisbes, atès que les escoles catòliques depenen del bisbe de la zona, a banda de treballar perquè els pares que no vulguin enviar els seus fills a una escola religiosa també tinguin aquesta opció.

La ministra Foley ha assegurat que el procés no és gens fàcil i és que hi ha diverses parts implicades -patrons, direcció i plantilla de l’escola, pares d’alumnes i pares d’alumnes potencials- que han d’arribar a un acord amb l’ajuda d’un coordinador independent que organitza reunions i consultes amb tothom. Segons Foley, en algunes zones el procés està molt avançat, tot i que encara no s’ha arribat al final del camí.

Pel que fa als bisbes, en principi donen tot el seu suport al programa de desinversió assegurant que volen que l’escola reflecteixi la canviant societat irlandesa, permetent que els pares puguin triar lliurement què volen per als seus fills deixant així que els patrons transmetin el seu veritable ethos i esperit sense interferències.

Font: The Irish Examiner

Torna a dalt