Més automobilistes que mai es desempalleguen del cep
Al centre de Dublin, quan hom aparca en un lloc prohibit o a la zona blava i li passa l’hora que marca el tiquet, és possible que en arribar al cotxe hi hagi una desagradable sorpresa en forma de cep -o clamp, en anglès-, un dispositiu d’un cridaner color groc que bloca una de les rodes immobilitzant el vehicle. Després, a l’hora d’alliberar-lo, el gros de les víctimes dels malvats clampers trien el mètode legal, és a dir, trucar al telèfon d’atenció al client i pagar, trinco-trinco, 125 euros, però també n’hi ha que se’n desempalleguen trencant el cadenat.
De fet, segons les dades del Comú de Dublin, els que trien aquesta segona opció han augmentat de manera exponencial durant el darrer any; en aquest sentit, si de gener a novembre del 2021 hi va haver 531 code blacks -codis negres-, que és com s’anomena això de desempallegar-se del cep sense pagar, durant l’any passat en van ser 3.521. Una característica força comuna entre bona part dels alliberaments és que tenen lloc a prop d’edificis en construcció, on probablement hi ha eines que permeten de trencar el cadenat sense gaire dificultat.
I tot això, malgrat que una llei del 1991 estipula que aquesta acció és delicte, amb les empreses que operen el servei, tant la Dublin Street Parking Services per encàrrec del Comú com les privades, reportant-ho a la Garda, que pot saber qui ha estat el responsable de la destrossa perquè cada cep té un número identificatiu, que els clampers associen amb la matrícula del cotxe on han deixat el regal. D’altra banda, en el cas del sector privat, ara fa un any les autoritats van haver de posar ordre -limitant l’import màxim de la multa als 125 euros- perquè anteriorment les companyies operaven sota la llei de la selva i podien cobrar rescats abusius.
A les dades del Comú també hi ha una classificació dels llocs on els clampers van fer més feina durant el 2022, amb un domini aclaparador de la zona sud del centre de Dublin i essent Clarendon Street, paral·lel al comercialíssim Grafton, el carrer que lidera el top ten amb 771 clamps. El segueixen Mespil Road (701), South Circular Road (607), Chelmsford Road (559) i Waterloo Road (507). La banda nord no apareix fins a la posició número sis, amb l’elegant North Great George Street, que va ser l’escenari de 477 clampings.
D’altra banda, l’any 2022 es va produir un canvi històric al servei quan la tarifa per a treure’s el cep del damunt va augmentar quaranta-cinc euros, passant dels vuitanta fins als 125. Aquest increment era llargament esperat i és que la tarifa de vuitanta euros -o el seu equivalent en punts, l’antiga lliura irlandesa en circulació fins a principi del 2001- no havia canviat d’ençà de la introducció del cep a final dels noranta, cosa que feia que l’operativa del servei fos altament deficitària.
Font addicional: The Irish Times