Dublin, amb tramvia nou, de dues plantes i aturat al GPO
El deu de juliol del 1949, un tramvia de la línia 8 va ser el darrer que va passar per O’Connell Street quan va fer el seu últim trajecte, que anava de l’antic pilar de Nelson, on ara hi ha l’Spire, a Dalkey, al sud de Dublin, essent substituït per l’autobús número 8; això que l’autobús agafés el número de tramvia al qual substituïa va ser una pràctica molt habitual i fins i tot avui, bona part de les línies d’autobús entre la 1 i la 31 -que és el nombre de línies de tramvia que hi havia- continuen fent el mateix recorregut que els seus respectius antecessors.
No va ser fins al trenta de setembre del 2004 que un tramvia va tornar a passar pel carrer O’Connell, o més aviat creuar, atès que la línia vermella del Luas circula per Abbey Street; després, el 9 de desembre del 2017, un altre tramvia va començar a circular per O’Connell, en aquest cas, de punta a punta, de sud a nord, quan va entrar en servei l’extensió de la línia verda, un projecte que durant la seva fase de construcció va ser anomenat Luas Cross City i és que... és un Luas que creua el centre de la ciutat.
I si al carrer més conegut de Dublin no n’hi hagués prou amb dos tramvies, ara n’hi haurà tres; de tota manera, no serà un tramvia que transporti gent amunt i avall sinó que serà un cafè, de dues plantes -un double decker-, que instal·laran a North Prince Street, que és el carrer on dóna la façana sud del GPO -a l’altra vorera hi ha el Penneys- i que és utilitzat principalment pels automobilistes que volen deixar el cotxe al pàrquing dels grans magatzems Arnotts.
Les dues plantes del tramvia seran molt semblants, amb taules i cadires en una banda i taules i tamborets a l’altra; a la planta baixa hi haurà dos taulells i a la planta superior, un petit lavabo. El tramvia, que oferirà cafè, refrigeris i coses de menjar senzilles de fer, com entrepans, crepes i brioixeria, tindrà una terrassa davant, ideal per als dies de bon temps o per a quan no hi hagi lloc a l’interior.
D’altra banda, els promotors del projecte són els mateixos que l’any 2016 ja van instal·lar un antic tramvia lisboeta al Wolfe Tone Park (foto a sota); el tramvia havia fet moltes voltes, literalment: fou construït a Filadèlfia (als Estats Units) l'any 1902, va passar bona part de la seva vida circulant pels carrers de Lisboa, quan va ser retirat de la circulació va anar a parar a un museu de Colwyn Bay (País de Gal·les) i va acabar en un camp d'una granja de Mullah (Comtat de Cavan). El seu darrer trajecte el va fer gràcies a Dave Fitzpatrick, que se’n va enamorar i el va dur fins al centre de Dublin on ha recuperat, clarament, la seva glòria.
Podeu veure els detalls del projecte AQUÍ.