Bones i males noves per als qui volin cap a ultramar
D’ençà de la reobertura després de la pandèmia, l’aeroport de Dublin ha estat notícia unes quantes vegades arran d’un ampli ventall d’incidències, començant per les llarguíssimes cues que es formaven la primavera de l’any passat, quan van aixecar-se les restriccions, amb hordes de passatgers que no havien sortit d’Irlanda durant més de dos anys i que van aprofitar l’aixecament de la restricció de moviment per a viatjar a ultramar.
Això va agafar desprevinguda la Dublin Airport Authority (daa), que durant la pandèmia, quan l’aeroport presentava un aspecte fantasmagòric per la manca d’usuaris, va endegar un pla de baixes incentivades als seus treballadors, al qual es van acollir un miler d’empleats. Així doncs, la manca de personal al control de seguretat va generar moltes cues, que en alguns casos, sobretot a l’hora punta del matí just abans del cap de setmana, sortien de la terminal.
De tota manera, la contractació de personal, això sí, de manera lenta i esglaonada, va millorar la situació. A més, ara la daa ha anunciat que durant les setmanes vinents començarà a instal·lar uns escàners amb què no caldrà treure objectes de l’interior de la maleta, com ordinadors o líquids, per la qual cosa s’espera que la cua encara es processi més de pressa.
Després va arribar el problema dels drons, que algun eixelebrat feia volar per la zona de l’aeroport, obligant les autoritats aèries a aturar temporalment les operacions i fins i tot, provocant alguns desviaments cap a altres aeroports, com Belfast o Shannon, fet que va generar moltes queixes i crítiques, sobretot de Ryanair, una de les companyies més afectades, que va demanar al govern de posar ordre. Finalment, la Garda va arrestar el malfactor i sembla que, per ara, aquest problema s’ha resolt.
També els passaports van causar molts nervis als viatgers i és que a les renovacions del 2022 s’hi van afegir les del 2020 i les del 2021. En aquest sentit, amb les restriccions de viatge durant la pandèmia molts irlandesos van practicar l’staycation -stay + vacation-, és a dir, fer les vacances a Irlanda, per la qual cosa, molts ciutadans a qui havia caducat el passaport, no es van preocupar de renovar-lo.
Així doncs, l’any 2022, l’Oficina de Passaports va anar de bòlit, amb rècord de documents emesos -al voltant d'1.080.000- i amb retards que van provocar la cancel·lació de les vacances d’uns quants. Enguany, tot i que ja s’han emès 460.000 passaports, sembla que l’oficina ja està acostumada a treballar a un ritme frenètic i no hi ha hagut retards destacables.
I quan tot semblava solucionat, que no hi hauria més problemes i que tot seria de color de rosa, durant els darrers dies la daa ha anunciat als quatre vents que els diversos aparcaments que hi ha a l’aeroport estan al llindar de la seva capacitat, per la qual cosa demana de fer una reserva amb antelació a fi d’evitar disgustos.
D’altra banda, la pista nord, inaugurada l’agost passat, també ha estat una font de queixes pel soroll que fan els avions, amb l’agreujant que durant els primers mesos, la ruta seguida per les aeronaus just després d’enlairar-se no era la que s’havia estipulat quan es va demanar el permís d’obres; a partir del febrer es va canviar la ruta i sembla que el nombre de queixes ha baixat, tot que n’hi continua havent.