El sistema Re-turn triomfa, amb cues a les màquines i tot

El sistema Re-turn triomfa, amb cues a les màquines i tot Retornant envasos a màquina de Re-turn / Foto: Liffey

El primer de febrer passat va engegar el sistema de dipòsit i reembors Re-turn, que consisteix a pagar un dipòsit d’entre quinze i vint-i-cinc cèntims -depenent de la quantitat de l’envàs- quan hom compra una beguda en una llauna o una ampolla de plàstic; l’import és reemborsat quan l’usuari torna l’envàs a una de les aproximadament 2.300 màquines repartides arreu del territori i hi ha dues opcions: val bescanviable per diners o val de descompte a fer servir quan es fa una altra compra a l’establiment.

I amb gairebé tres mesos de funcionament, sembla que la iniciativa ha reeixit, si més no pel que hom pot veure a moltes botigues on hi ha una màquina de Re-turn, atès que a vegades fins i tot es forma una cua de gent, carregada amb bosses plenes d’envasos, alguns de consum propi, però d’altres recollits pel carrer i és que és força habitual de veure tota mena d’envasos abandonats a la seva sort, això sí, no de qualsevol manera sinó seguint unes pautes molt concretes (podeu mirar el vídeo a Liffey TV).

D’altra banda, l’inici no va ser bufar i fer ampolles -o llaunes- i potser per desconeixement o perquè molts envasos encara no duien el logotip de Re-turn, els primers dies no es veia gaire activitat al voltant de les màquines. Tanmateix, a poc a poc la iniciativa va agafar embranzida i el 29 de març, en un sol dia, les màquines van veure retornats més d’1,2 milions d’envasos. Segons dades de Re-turn, sembla que els caps de setmana llargs, com el de Sant Patrici o el de Setmana Santa, és quan es retornen més envasos, probablement perquè la gent fa més activitats a l’aire lliure i consumeix més refrigeris en llaunes o ampolles de plàstic.

Amb tot, no tothom està content amb el procediment actual, com és el cas d’alguns importadors de begudes, els envasos dels quals no duen el logotip de Re-turn, per la qual cosa, a partir del primer de juny, que és la data límit per a adaptar l’etiqueta al nou sistema, no podran vendre els seus productes a la República, com és el cas de Premier International Beers, una empresa que importa més de quaranta cerveses diferents, en llauna, però que en ser produïdes a l’estranger, no duen el logotip de Re-turn.

En declaracions a l’emissora de ràdio Newstalk, el seu gerent, Dean McGuinness, ha explicat que podrien treure el plàstic del pack i posar un adhesiu a la llauna, però que això generaria encara més residus, que és el que vol evitar el sistema Re-turn. McGuinness conclou que n’hi hauria d’haver prou amb el codi de barres, atès que és l’única cosa que llegeix la màquina a l’hora de determinar l’import del reembors, i alerta que si no hi ha canvis, moltes empreses podrien haver de tancar.

Torna a dalt