C2CC, un carril bici que ha costat sang, suor i llàgrimes

C2CC, un carril bici que ha costat sang, suor i llàgrimes Un dels trams -gairebé acabats- del C2CC / Foto: liffey

No fa gaires anys, anar amb bicicleta pel centre de Dublin era considerat una cosa d’autèntics eixelebrats, però ara la cosa ha canviat molt i cada vegada hi ha més quilòmetres de carrils bici, alguns en zones residencials de l’extraradi, on hi ha molt d’espai, però d’altres en carrers més cèntrics, on l’espai és un bé limitat, sigui per l’amplada o per l’alt volum de trànsit, i la seva distribució suposa treure’ls-el a alguns usuaris -principalment cotxes- i donar-los-el a uns altres -ciclistes i vianants.

A més, en el cas dels carrers més cèntrics i amb un alt volum de trànsit, les obres de construcció dels carrils bici generen una forta disrupció a tothom: automobilistes, usuaris del transport públic, ciclistes, comerciants i vianants, que caminen per llocs envoltats de tota mena d’obstacles i amb una superfície gens adient per als que tinguin problemes de mobilitat o veient que per anar d’una banda a l’altra del carrer han de fer una mica de volta.

Un exemple d’això és el carril bici anomenat C2CC, que són les sigles de Clontarf to City Centre, un nom que descriu perfectament el projecte perquè va del barri de Clontarf fins al centre de la ciutat.

La història d’aquest carril bici és molt llarga, de fet, més llarga que els seus 2,7 quilòmetres de longitud, anant de la cruïlla entre Clontarf Road i Alfie Byrne Road fins a una altra cruïlla, a la confluència entre els carrers Amiens i Talbot. En aquest sentit, l’any 2012 es va triar el traçat i després va començar l’habitual serial en què la paperassa de la planificació urbanística i els períodes de consulta amb les parts interessades van endarrerir l’inici de les obres, que va tenir lloc, finalment, el 28 de març del 2022.

I més de dos anys després, bona part del traçat continua empantanegat, amb tanques, rases, canonades a la vista de tothom, maquinària pesant, retencions de trànsit provocades pel sistema de pas alternatiu de vehicles, no només en hora punta, sinó també els caps de setmana, i un ampli ventall de molèsties amb què els usuaris dels carrers aixecats ja s’han resignat a conviure.

Òbviament, entre els més afectats hi ha els comerciants. John Paul, has fet gaires fotos darrerament? I això que els responsables de les obres tenen instal·lats panells lluminosos amb publicitat. La ferreteria Edge -que ja ha tancat-, el cafè Two Pups, Can Brady -el carnisser de l’Spar-, el Grill Fairiew i la bugaderia Tubs n Suds, la botiga de l’organització de cecs i l’Òptica Brophy i el dentista Annesley; tots ells, molt probablement, fins al capdamunt de les obres!

D’altra banda, alguns trams ja han entrat en servei i n’hi ha que, potser per les floretes que hi han plantat al costat, fan molta patxoca. El nou carril bici també incorpora solucions a problemes que fins ara generaven situacions de risc, com esquivar les parades d’autobús desviant el carril bici cap a l’interior, això sí, s’haurà d’anar amb compte de no atropellar algú que vegi que arriba el seu bus i vagi corrent cap a la parada sense mirar si ve cap ciclista.

Podeu mirar el vídeo a Liffey TV

Torna a dalt