Projecten un pont nou en paral·lel al Tom Clarke Bridge
A Dublin hi ha molts ponts, cada vegada més, de tots els estils i de tots els formats, cada un amb algunes característiques úniques que el fan peculiar; en el cas del Tom Clarke Bridge, destaca que és el darrer a creuar el Liffey abans que el riu que divideix la capital irlandesa desemboqui a la mar, que és l’únic de peatge i que, juntament amb el Seán O’Casey, és llevadís, tot i que només el Tom Clarke s’aixeca amb certa regularitat; a més, fa uns anys, de l’O’Casey en van perdre el comandament que l’accionava i durant uns quants anys no el podien llevar.
De tota manera, el fet que el Tom Clarke suporti un alt volum de trànsit, el gros del qual automobilistes o camioners que fan servir el Dublin Tunnel i van cap al sud de la ciutat, evitant de creuar el nord de la capital, així com unes voreres estretes, fa que el pont sigui una mica perillós per a vianants i ciclistes, sobretot quan es creuen dues persones a la mateixa vorera o quan l’utilitza molta gent, com acostuma a passar quan hi ha un concert o acte multitudinari al 3Arena.
Així doncs, en el marc del programa Active Travel Network, que té l’objectiu de construir infraestructures que facilitin la mobilitat als qui van a peu o amb bicicleta, el Comú de Dublin ha posat fil a l’agulla i ha previst la construcció d’un pont paral·lel per a ciclistes i vianants que, estructuralment, s’emmirallarà en el Tom Clarke, és a dir, de cent cinquanta metres de longitud i dividit en cinc seccions, amb la central llevadissa perquè, altrament, les embarcacions no podrien superar aquest punt del Liffey.
El pont s’anomenarà The Point Bridge, en referència a la zona que hi ha a la riba nord, on abans hi havia The Point Depot, l’antiga cotxera de trens que transportaven mercaderies del o cap al port i ara reconvertit en sala de concerts i actes multitudinaris -3Arena-, i on també hi ha la darrera parada de la línia vermella del Luas: The Point o en gaèlic, Iosta na Rinne.
D’altra banda, no serà un simple pont de pas, sinó que hi haurà una zona amb bancs i seients, d’on hom podrà contemplar el Liffey i Dublin, probablement amb la possibilitat de fer bones fotos durant la posta de sol perquè mirarà cap a l’oest, tot i que ponts semblants -amb bancs i seients-, com el Rosie Hackett o el Grattan, solen atraure una fauna una mica problemàtica.
La construcció del pont nou també suposarà reformar el Tom Clarke, amb eixamplament de la calçada a les zones més properes a les ribes, supressió de voreres, millora d’elements com fanals, barreres i senyals de trànsit, demolició de la torre de control actual i construcció d’una de nova entre els dos ponts.