La gimcana del trànsit al centre començarà el 25 d'agost

La gimcana del trànsit al centre començarà el 25 d'agost Bachelors Walk, al centre de Dublin / Foto: Liffey

A principi de febrer, Eamon Ryan, ministre de Transport i líder dels Verds, va presentar als consellers municipals de la capital el Pla de Transport per al Centre de Dublin, un projecte molt ambiciós que pretén de foragitar el cotxe privat del rovell de l’ou de la ciutat, això sí, amb una estratègia que difereix a la d’altres llocs, com Londres -on els vehicles que entren a la zona més cèntrica han de pagar un peatge o taxa de congestió- o ciutats que prohibeixen totalment el trànsit en una zona molt àmplia.

En aquest sentit, en el cas de Dublin, els automobilistes podran arribar a gairebé tot arreu, però se’ls dificultarà de valent la mobilitat amb una autèntica gimcana que consistirà a posar obstacles infranquejables en alguns punts estratègics que obligaran a fer molta volta, fins al punt que, probablement, a gairebé tothom li sortirà a compte de cercar una ruta alternativa que eviti el centre de la ciutat i és que, segons dades del Comú de Dublin, dos de cada tres cotxes que circulen pel centre només hi són de pas i no com a destinació final.

Els obstacles seran en forma de places cíviques -a College Green, a Lincoln Place i davant de la Custom House- o de prohibició de pas -a Aston Quay, Bachelors Walk, Parliament Street i Westland Row. I aprofitant la reducció del trànsit s’ampliarà la xarxa de carrils bici, que seran de dos sentits, fent d’aquest mitjà de transport, juntament amb l’anar a peu, un dels més utilitzats a l’hora de desplaçar-se pel centre.

El Pla de Transport de Dublin 2023, que és com s’anomena aquesta bateria de mesures de reduccio del trànsit, s’implementarà de manera esglaonada, començant el vint-i-cinc d’agost vinent als molls més centrals: Bachelors Walk a la riba nord del Liffey i Burgh Quay i Aston Quay, a la sud; bàsicament, la zona al voltant d’O’Connell Bridge, fet que, de retruc, farà que en altres zones adjacents sigui gairebé impossible d’arribar-hi. La prohibició de circular serà de set del matí a set del vespre, cada dia, de dilluns a diumenge. Per ara, no hi ha detalls sobre quan s’implementarà el pla a la resta de punts neuràlgics.

D’altra banda, les zones de càrrega i descàrrega, les parades de taxis o les places d’aparcament per a minusvàlids no es veuran afectades per les restriccions, ni tampoc, segons el Comú, les vies d’accés als hospitals i als aparcaments -com els dels centres comercials. Pel que fa a les zones residencials, els veïns podran accedir a casa seva amb cotxe, tot i que en alguns casos hauran de canviar l’itinerari.

Així doncs, l’anunci municipal que el pla de transport tira endavant dissipa els dubtes generats durant les darreres setmanes, en què hi ha hagut moltes veus, sobretot la dels lobbies de comerciants i del gremi dels aparcaments, que en demanaven un ajornament adduint que no se n’havia informat gaire, fet negat pels partidaris del pla, que han replicat que hi ha hagut el període de consulta habitual en aquests casos i en què tothom qui ho ha volgut hi ha pogut dir la seva.

 

Torna a dalt