Kishoge, l’estació de tren que deixarà de ser fantasma

Kishoge, l’estació de tren que deixarà de ser fantasma L'estació de Kishoge, ja en servei (28.08.2024) / Foto: Liffey

Durant els anys bojos del Tigre Celta hi havia projectes immobiliaris arreu i les companyies de transport públic -autobús, tren i tramvia- miraven d’avançar-se a l’augment d’usuaris planificant infraestructures; tanmateix, la bombolla va esclatar, però en alguns casos les obres de noves línies de tramvia o d’estacions de tren ja havien començat o fins i tot acabat.

És el cas de l’estació de tren de Kishoge, a la línia de Kildare, situada a l’oest de Dublin, entre les estacions de Clondalkin Fonthill i d’Adamstown, que fou acabada el 2009 i que va costar una mica més de sis milions d’euros; en principi, hom preveia que al seu voltant floririen complexos residencials, però la crisi va provocar que no hi hagués cap canvi a la zona, és a dir, que va continuar envoltada de prats al mig del no-res.

Així doncs, la companyia ferroviària Iarnród Éireann va decidir que no entrés en servei perquè no era comercialment viable, atès que si els combois hi fessin parada, això suposaria afegir més temps de trajecte sense que hi pugés o baixés ningú. Això va fer que Kishoge esdevingués una estació fantasma i fos oblidada per tothom, llevat dels commuters que passaven per allà i veien que hi havia una estació, amb rètols i mobiliari, però que el tren no s’hi aturava.

De tota manera, fa uns dies, Iarnród Éireann va anunciar que Kishoge entraria en servei el dilluns vint-i-sis d’agost, esdevenint l’estació número 146 de la xarxa ferroviària de la República, posant fi a un serial que feia semblar que aquest dia no arribaria mai i és que la companyia ja havia previst d’obrir-la fa uns anys, just abans de la pandèmia, però la disrupció causada per la Covid-19 va fer endarrerir novament els plans.

Després, a la següent i definitiva temptativa, el febrer del 2023, hom va veure que, òbviament, després de catorze anys d’abandonament s’hi haurien de fer alguns treballs -amb un pressupost de gairebé quatre milions d’euros-, tant a l’estructura -andanes, escales, paviment, mobiliari i edifici-, com als equipaments -ascensors, validadors i cables-, tot molt deteriorat pels elements, pel vandalisme i pel pas del temps, que ha deixat bona part de la tecnologia instal·lada l’any 2009 obsoleta.

D’altra banda, el fet d’obrir l’estació ara s’explica pel fet que al seu voltant, a la zona coneguda com a Clonburris, hi ha diversos projectes immobiliaris que sumen milers d’habitatges i on ja s’havia previst de construir abans de l’esclat de la bombolla.

Podeu mirar el vídeo a Liffey TV

Torna a dalt