Dues patrulles de seguretat a tota la xarxa de Dublin Bus

A partir d’avui, Dublin Bus satisfarà una vella demanda dels commuters, que de fa temps es queixen de la inseguretat al transport públic, un fet que queda reflectit en l’augment en la xifra de denúncies per comportaments antisocials als autobusos durant els darrers anys; en aquest sentit, segons Billy Hann, director general de la companyia, les denúncies han passat de les cinc-centes anuals d’abans de la pandèmia a les més de mil del 2023.
De tota manera, la iniciativa anomenada Equips de Trajectes Segurs tindrà uns recursos força limitats perquè només disposarà dues patrulles mòbils, una al nord de la ciutat i una altra al sud, això sí, aniran abillats amb armilles de colors ben cridaners a fi de fer-se veure fàcilment i fer que els usuaris, tant a l’interior de l’autobús com a les parades, se sentin més segurs.
Òbviament, amb només dues patrulles no podran cobrir, ni de bon tros, tota la xarxa, per la qual cosa se centraran en les zones que, segons les estadístiques, són els hot spots, és a dir, els punts calents, i que en el passat ja han obligat la companyia a canviar la ruta a fi d’evitar-les, amb el dany col·lateral de deixar molts usuaris sense servei tot i no tenir-ne cap culpa.
L’horari també serà limitat i diferent segons les hores de més risc: de diumenge a dijous serà de dues del migdia a dues de la nit, mentre que durant el cap de setmana, l’operatiu es retardarà dues hores, de quatre de la tarda a quatre de la nit, a fi de gestionar els habituals problemes als busos nocturns i és que n’hi ha alguns que semblen el far west.
Segons ha explicat Hann, la funció dels membres de les patrulles no serà fer de xèrifs ni d’aplicar la força a la primera de canvi, sinó que inicialment miraran de desescalar la situació entre les parts enfrontades -com dos passatgers, un passatger amb el conductor o amb el revisor, entre altres situacions complicades- només intervenint amb força en els casos en què sigui absolutament necessari, sobretot si s’ha de fer fora algú.
D’altra banda, això només és una prova pilot que durarà vint setmanes i en què es compilarà el feedback d’usuaris i de treballadors així com l’efecte de la mesura, unes dades que es combinaran amb les extretes d’altres dispositius de seguretat existents, com càmeres a l’interior dels autobusos, i amb informació de la Garda a fi de decidir si s’amplia l’operatiu o s’implementa alguna mesura diferent.
Per la seva banda, els sindicats majoritaris entre els treballadors del transport públic -Siptu i NBRU- han mostrat la seva satisfacció per aquest primer pas, tot i que continuen demanant la creació d’una policia dedicada íntegrament al transport públic, alertant que aquestes dues patrulles no tindran el mateix poder que la Garda puix que només podran fer fora del bus els incívics, sense poder arrestar-los.
Pel que fa als altres mètodes de transport, com el tren o el tramvia, ja fa temps que hi ha agents de seguretat, però tampoc tenen els poders de la policia, essent una de les seves millors armes l’envergadura i és que acostumen a ser força corpulents, fet que asserena alguns dels amants de generar problemes.
We are pleased to announce the launch of our Safer Journeys Team. A new initiative that introduces a visible, approachable security presence on our services.
— dublinbusnews (@dublinbusnews) October 7, 2024
Full details; https://t.co/phwIF6shqb pic.twitter.com/vJLYYvzblt