Irlanda, molt lluny dels objectius amb el cotxe elèctric
Un report encarregat per la Society of the Irish Motor Industry (SIMI), és a dir, el gremi automobilístic d’Irlanda, ha revelat que el parc mòbil nacional és molt lluny dels objectius marcats pel govern amb relació a la descarbonització del sector, tant pel que fa al nombre de vehicles elèctrics circulant per la xarxa viària com als punts de recàrrega, dos indicadors que sembla que no acaben d’engegar, si bé durant els darrers, la venda de vehicles híbrids o que funcionen amb energia renovable ha agafat una certa embranzida.
En aquest sentit, segons va explicar ahir durant la presentació del report, Jim Power, l’economista de la consultora Arup que l’ha preparat, si hom vol arribar a tenir un milió de cotxes elèctrics a les carreteres l’any 2030, durant els vuit anys vinents s’haurien d’instal·lar cent mil punts de recàrrega, una tasca faraònica que requerirà una inversió multimilionària, però que difícilment s’aconseguirà atès que ara només n’hi ha mil nou-cents. De fet, per als 47.000 cotxes elèctrics que hi ha actualment se’n necessitarien uns 4.700.
Pel que fa a l’antiguitat dels cotxes, un 31,1% són d’abans del 2011, fet que implica que hi hagi una mica més de set-cents mil tubs d’escapament contaminant alegrement, tot i que uns més que d’altres. En cas que es retiressin de la circulació i fossin substituïts per cotxes elèctrics, es reduiria l’emissió de gasos hivernacle en 875.000 tones, que seria com plantar mil cent milions d’arbres en una superfície equivalent al comtat de Clare -que té 3.450 quilòmetres quadrats- o el conjunt format per Osona, el Berguedà i el Solsonès.
Un altre factor que alenteix la transició verda és que a Irlanda, igual que al Regne Unit, el volant va a la dreta i com que els fabricants se centren en el mercat continental, hi ha un problema d’oferta, amb menys vehicles disponibles i un temps d’espera més llarg. D’altra banda, el govern vol ser un exemple a seguir i ha ordenat a tots els seus departaments i agències que en qualsevol renovació de flota, els vehicles nous siguin elèctrics, un procés que podria accelerar-se si el govern obligués a fer una renovació cada dos o tres anys.
Finalment, el report destaca que si bé abans de la pandèmia cada any es venien uns 120.000 cotxes nous, la venda de vehicles d’ocasió triplica aquesta xifra i això fa que el parc mòbil -2,2 milions d’automòbils- tingui una mitjana d’edat de nou anys. A més, la depreciació de la lliura esterlina arran del Brexit va provocar que els cotxes de segona mà britànics inundessin el mercat irlandès, amb algunes carraques que no només eren altament contaminants sinó també un perill per a la seguretat viària.
New report for SIMI by co-authors @ArupGroup and Economist @JimPower on reducing light fleet carbon emissions to achieve Government targets. The report centers around a 4 point-plan towards a cleaner national fleet. Visit https://t.co/YxFqvcXEca for information.#decarbonisation pic.twitter.com/InrHF8yfWs
— SIMI_IE (@SIMI_IE) February 21, 2022