A Dublin Bus es podria pagar amb la targeta o el mòbil
Fins no fa gaires anys bona part dels usuaris de Dublin Bus pagaven el seu títol de transport en metàl·lic -i més concretament en monedes perquè no s’acceptaven bitllets, llevat de l’Airlink, que costava sis euros-, havent d’introduir les peces trinco trinco en un rudimentari dispositiu que hi havia al costat de la cabina del conductor i que en cas que hom pagués de més, emetia una tira de paper addicional a la del bitllet de bus amb el canvi, que s’havia d’anar a bescanviar a l’oficina central de la companyia a O’Connell Street (Dublin 1).
Després va arribar la Leap Card, la reeixida targeta vàlida per a tren, autobús i tramvia que va revolucionar la manera de pagar pel transport públic i que va fer oblidar les monedes a molts passatgers que agafaven l’autobús de manera puntual o a qui no li sortia a compte comprar un passi per a una setmana o un mes; això va fer que el conductor no perdés tant de temps calculant el canvi, evitant així de romandre aturat durant una bona estona, sobretot a les molt concorregudes parades del centre en què es formava una llarga cua amb la gent que pagava el bitllet senzill en monedes i sense introduir l’import exacte.
I a final de l’any vinent, sembla que Dublin Bus anirà encara més lluny perquè segons va explicar ahir Ray Coyne, director general de la companyia, als diputats i senadors del Comitè Parlamentari de Transport, la National Transport Authority (NTA) ha publicat les bases per al concurs que hauria de triar l’empresa que dissenyi i implementi un sistema que permetria de pagar el bitllet amb una targeta bancària o amb el mòbil -en aquest cas mitjançant un codi QR-, tot i que també es podrien incloure altres tecnologies com Garmin Pay o l’Apple Watch.
Així doncs, podria ser que, en termes de tecnologia, Dublin Bus anés d’un extrem a l’altre, és a dir, que en no gaires anys passés de funcionar amb un obsolet sistema basat en monedes i bitllet senzill de paper a un altre amb els mètodes de pagament més avançats, com els que ja funcionen a altres ciutats, com Londres.
Actualment, a Dublin Bus, només un 10% dels pagaments de bitllets es fa amb monedes i es preveu que cap al 2027 ja no s’acceptin, tot i que prendre aquesta decisió seria políticament delicat, perquè hi ha gent que no té targeta de crèdit o no tenen diners per a carregar la Leap Card amb els deu euros d’import mínim.
Font: The Journal.ie